Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
wubbo ockels op de ecolution, foto Jan Bom
wubbo ockels op de ecolution, foto Jan Bom
02 juni 2013

Wubbo Ockels nog 2 jaar te leven

Duurzaamheidstopper Wubbo Ockels is ernstig ziek. Hij heeft een agressieve vorm van nierkanker, die is uitgezaaid naar zijn longvlies. Als de behandeling aanslaat, heeft hij nog maximaal 1 tot 2 jaar te leven, zo maakt hij zelf bekend.

Een arts op Aruba vond in april iets bij Ockels (67), die deze winter in zijn duurzame zeilboot Ecolution de oversteek had gemaakt om mee te werken aan het duurzaam maken van dit stukje tropisch Nederland. Gehaast vloog Ockels direct terug naar Amsterdam. Verbaasd twitterde hij dat de controle niet eens de naam op zijn ticket vergeleek met dat in zijn paspoort.

In het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis werd de diagnose gesteld: sarcomatoid renal cell carcinoma. Het is niet de eerste keer dat het doodvonnis over hem werd uitgesproken. De nierkanker dook al eerder op, maar werd toen succesvol behandeld. Een krant schreef dan ook: ‘Wubbo Ockels hoopt op zevende leven’.
Ockels zelf maakte het nieuws ook via Twitter bekend: ‘Zevende leven? .. Sarcomatoid renel cancer metastase longvlies, aanval met pazopanib+ falun dafa, hulp Antoni van Leeuwenhoek en MD Anderson’.

Het laatste is een van de beste ziekenhuizen in de Verenigde Staten en trekt mensen uit de hele wereld aan die in Houston, Texas, gebruik willen maken van de innovatieve behandeltechnieken.

In 1982 kampte Ockels met leptospirose, een ernstige bacteriële ziekte.

In 1985 ging Ockels de ruimte in met de Challenger. 90 dagen later werd de Challenger, ditmaal zonder Ockels, opnieuw gelanceerd. Na 73 seconden spatte het ruimteveer uit elkaar, waarbij alle zeven bemanningsleden om het leven kwamen. Later bleek dat het mankement ook al tijdens de vlucht van Ockels aanwezig was, maar toen nog geen fatale gevolgen had.

In 1989 was hij als piloot van zijn privévliegtuigje op de baan van de luchthaven van Lille aan het wachten om op te stijgen. Vanwege dikke mist en communicatiefouten met de verkeerstoren, stuurde Ockels het vliegtuigje naar de baan waar op dat moment een Airbus A320 ging landen. De Airbus reed dwars over het vliegtuigje van Ockels heen. Doordat de cockpit geheel intact bleef, kon Ockels ongedeerd uitstappen.

In augustus 2005 kreeg hij een zware hartaanval en in 2008 werd er bij toeval een vergevorderde niertumor bij hem geconstateerd. De tumor werd toen succesvol verwijderd, maar is inmiddels teruggekeerd.

Ockels maakt zich dus op voor een nieuw gevecht, nu bewezen is dat zijn duurzame schip de oceanen van deze wereld aan kan. Ockels zei daarover: “Ecolution heeft zich bewezen als een zeer goed zeilend veilig schip en heeft stormen doorstaan met tot 60 knopen wind. Met een snelheid van gemiddeld meer dan 7 knopen hebben we regelmatig meer dan 5 kW opgewekt. We hebben zelfs een keer een uur lang de elektromotor in de achteruit gezet omdat de accu’s te vol werden. We hebben 50 broden gebakken, 1200 liter water gemaakt, 1500 koppen koffie uit de koffiemachine gehaald, en meer dan 5000 mijl afgelegd. Ecolution is een eiland met alles erop en eraan. Voor mij is mijn concept bewezen, ik ben trots.”