Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Ollie B. Bommel-Marten Toonder
Ollie B. Bommel-Marten Toonder
16 november 2011

Heer Bommel beschikbaar voor MVO

De stripverhalen over Olivier B. Bommel laten zich teruglezen als hele vroege waarschuwingen, die in de wind zijn geslagen. Duurzame bedrijven kunnen nu de hulp inroepen van de Heer van Stand.

Willem Feltkamp van de Toonder Compagnie is iemand die uit de strips van Olivier B. Bommel kan citeren, zoals een ouderling de Bijbel aanhaalt. Neem deze uitspraak uit de Bovenbazen, een van de meest bekende albums: ‘Werk slijtage in de hand, er wordt niet genoeg versleten. Bevorder de verveling; dat schept behoefte aan nieuwe dingen. Roei de natuur uit, want natuur is onze grootste vijand. Die vernieuwt zichzelf, voel je wel’. Denk daarbij aan gloeilampen, die om de haverklap stuk gingen en bedenk hoe lang het daarna nog duurde voordat er eens een keer sterke energiezuinige varianten op de markt kwamen, en LED-lampen, die nu makkelijk 25 jaar meegaan.

Feltkamp stelt: “Heer Bommel is toegewijd aan een betere wereld. Met zijn vriend Tom Poes beleeft hij avonturen die dan weer eens gaan over een uitvinding om het wereldvoedselvraagstuk op te lossen, dan weer eens over een waterbron die alle mensen vrolijk maakt. Maar Toonder is altijd kritisch over de uitvinders en uitbaters die het contact met de natuur uit het oog verliezen. In De Ombrenger lijkt er een schitterende vondst te zijn gedaan, waardoor auto’s kunnen rijden op lucht. Er zit één nadeel aan: iedereen krijgt er barstende hoofdpijn van, omdat de lucht niet goed meer is. De notabelen van de stad kunnen die kritiek niet gebruiken en willen alle klagers laten opsluiten in psychiatrische inrichtingen.”

De oude Bommelstrips hebben ook altijd wel een economische component. Ook al zegt Bommel zelf: ‘Geld speelt geen rol’, bij andere personages in de strip is dat duidelijk wèl het geval. En ook voor de Toonder Compagnie  zijn de financiën op dit moment actueel. Het is daarom dat de Toonder Compagnie heer Bommel graag in publiciteitscampagnes zien figureren. Feltkamp stelt dat de goede bedoelingen van heer Bommel een mooie gelegenheid bieden om de groene boodschap uit te dragen. “Juist de visionaire blik van Toonder past bij deze tijd, waarin duurzame bedrijven nu wel met oplossingen komen, die de wereld niet langer vervuilen.” Het is dus mogelijk om de heer Bommel en zijn goede vriend Tom Poes in te schakelen voor reclamecampagnes, voor brochures, of voor andere bedrijfs- en productuitingen.

Het geven van een prijsopgave vooraf voor het inschakelen van een Heer van Stand is niet te geven, want afhankelijk van media-keuze, oplage, verspreidingsgebied. Feltkamp: “Zoiets moet je van geval tot geval bekijken. Net zoals het zoeken naar een beeld dat geschikt is voor een campagne.” Dat is een hele speurtocht, maar het kan niet missen of er zit iets bij. De erven Toonder beheren een schatkist van maar liefst 33.000 prachtige illustraties. Er zal in 2012 de nodige aandacht zijn voor Ollie B. Bommel, omdat het Toonderjaar van start gaat, met de nodige publiciteit op tv.

Contact met de Erven Toonder.
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier