Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Ahnend / Presikhaaf, foto Anne Hamers
Ahnend / Presikhaaf, foto Anne Hamers
16 september 2015

Online Magazine P+ over Ahrend / Presikhaaf Schoolmeubelen

Na de overname van Presikhaaf Schoolmeubelen door Ahrend stromen de orders weer binnen. P+ maakte een Online Magazine over dit succes.

Uniek is dat een bedrijfsonderdeel van een sociale werkplaats marktleider is in Nederland. Geen enkel ander Nederlands bedrijf levert meer meubilair aan het primair onderwijs dan Presikhaaf Schoolmeubelen BV.

Toch leek het er dit voorjaar bijna op, toen Ahrend het bedrijf overnam, dat schoolbesturen al jaren hadden gewacht met bestellen van nieuw meubilair. Deze zomer draaide Presikhaaf Schoolmeubelen tot anderhalf keer de normale omzet. "Dat is vooral ook een superprestatie van de medewerkers zelf", stellen zowel de directie van Presikhaaf als van Ahrend.

In het Online Magazine van P+ tonen de medewerkers zich ‘supertrots’ op hun nieuwe moederbedrijf. Als welkomstgeschenk vroegen ze om een shirt met de bedrijfsnaam. “We wilden het logo van Ahrend een beetje groot op onze polo.” Medewerkers vertelden het niet erg te hebben gevonden deze zomer hard door te moeten werken, om de bestellingen voor het nieuwe schooljaar op tijd gereed te hebben.

Het succes wordt door het personeel deels verklaard door het herstel van vertrouwen, nu Koninklijke Ahrend zijn naam aan de Presikhaaf Schoolmeubelen heeft verbonden. Een van de groepsleiders die in het Online Magazine worden geportretteerd: “Na de crisis hebben scholen jaren gewacht met investeringen in nieuwe meubelen. Het kon nog wel een extra jaartje mee. Toen maakte Ahrend bekend dat ze ons gingen overnemen. Het leek wel alsof iedereen daar op had zitten wachten. Het liep ineens als een speer. Ik heb het nog nooit zo druk gehad.”

Ahrend en Presikhaaf willen nu ook het voorgezet onderwijs gaan bedienen, met een gezamenlijk totaalaanbod. Ook onderwijsinstituten in Duitsland en in België worden benaderd, landen waar zowel Eugène Sterken als CEO van Ahrend als directeur Wim de Goei van Presikhaaf Schoolmeubelen eerder werkten.

P+ betitelt Ahrend in dit Online Magazine als ‘Kampioen Participatiewet’. Geen enkele andere reguliere onderneming in Nederland heeft zo’n hoog percentage medewerkers in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het ligt zelfs 7 keer hoger dan de voorgeschreven 5 procent uit de Participatiewet, een getal dat voor de meeste bedrijven in Nederland als onbereikbaar hoog wordt ervaren.

CEO Eugène Sterken van Ahrend zegt in P+ over het voornemen van de overheid om te gaan straffen als deze norm niet wordt gehaald: “Het zou veel beter zijn bedrijven te belonen die ver boven deze norm presteren. Door hun een voorkeurspositie te geven bij aanbestedingen, bijvoorbeeld. Dit zal bedrijven juist stimuleren om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Juist niet verplichten, maar denken in mogelijkheden.”

Ahrend stond al veel langer te boek als duurzame onderneming, maar dan vooral op milieugebied, zoals het ontwikkelen van Cradle to Cradle gecertificeerde spuitlakken. Sterken van Ahrend hierover: “Duurzaamheid zit in het DNA van onze onderneming. Het past bij mijn filosofie dat je alles wat je maakt maar beter meteen heel goed kunt maken. We streven er dan ook naar om producten te maken die meerdere levenscycli meegaan. Na gebruik nemen we de inrichting terug, vervangen versleten onderdelen en het meubel gaat de markt weer op. Daarom ontwerpen we ook zo tijdloos mogelijk.”

Hier de link naar het ONLINE MAGAZINE van P+ dat medewerkers van Presikhaaf Schoolmeubelen portretteert.