Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
African Hospital
African Hospital
21 november 2014

Alliander wint Partnership verkiezing 2014

Hoe schoon je het energiegebruik van Afrikaanse klinieken op? Winnaar van de Partnership verkiezing is netwerkbeheerder Alliander, met partners Cordaid en Great Lakes Energy work.

Young professionals denken niet in problemen, maar in business kansen. Met aanstekelijk enthousiasme presenteerden elf teams uit gerenommeerde bedrijven tijdens de Partnership verkiezing in de Balie in Amsterdam hun voorstellen voor een investering in een ontwikkelingsland, samen met partners van de overheid of non-profit instellingen.

Winnaar werd netwerkbeheerder Alliander, met partners Cordaid en Great Lakes Energy work. Het evenement vond voor de derde keer plaats, met steun van social enterprise The Punchy Pack, het ministerie van Buitenlandse zaken en ontwikkelingsbank FMO.
Door de instabiele energievoorziening zijn veel ziekenhuizen en klinieken in Afrika aangewezen op dure, en vervuilende dieselgeneratoren. Het koppelen van de generatoren aan een accu maakt deze een stuk efficiënter, en kan 30 procent diesel besparen. In de volgende fase kunnen de dieselgeneratoren plaatsmaken voor zonnepanelen. Met dit voorstel wonnen Alliander en partners de jaarlijkse prijs. Het team ontving een startkapitaal van 2.500 euro, een mediapakket ter waarde van 10.000 euro en een advieslunch met de juryleden. Op korte termijn gaan de eerste twee projecten van start, bij ziekenhuizen in Rwanda.

Juryvoorzitter Jeroen Roodenburg, ambassadeur Private Sector & Ontwikkelingssamenwerking bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, gaf aan waaraan dit soort partnerschappen moeten voldoen om kans van slagen te hebben: een duidelijke business case, een behapbare aanpak, partners die waarde toevoegen, betrokkenheid van lokale partijen en een opschaalbaar model. Alliander voldeed hier het beste aan, en versloeg daarmee voorstellen van bedrijfsteams van onder meer Ahold, Nuon, Rabobank, Reed Elsevier, TNO, Unilever en Vodafone.

De aanmoedigingsprijs ging naar de young professionals van afvalbeheerder Van Gansewinkel, die in India met afvalverzamelaars een recyclingproject willen opzetten en meer waarde uit afval halen. De analyse klopt, aldus de jury, maar zonder goede lokale partner gaat het niet werken. De initiatiefnemers krijgen nu steun van Buitenlandse zaken om alsnog die partner te vinden.

Ook was er een prijs voor een al bestaand partnerschap: Simgas werkt samen met de ngo Waste in India aan biogasinstallaties bij melkveehouders die zijn aan gesloten bij Amul, met 15 miljoen leden ’s werelds grootste melkcoöperatie. De prijs voor beste publiek-private partnerschap tenslotte ging naar het initiatief Sugar: Make it Work, waarin onder meer HaskoningDHV, Wageningen Universiteit, Buitenlandse zaken en het ministerie van Landbouw in Rwanda samenwerken. Het project richt zich op watermanagement in de suikerteelt, om overstromingen te voorkomen.

De partnerschapverkiezingen

Een bericht van Hans van de Veen
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier