Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Zero Sugar
Zero Sugar
17 oktober 2016

Portugal heft belasting op te zoete frisdrank

Na Frankrijk, Zuid-Afrika en Mexico introduceert nu ook Portugal een belasting op frisdrank met een hoog suikergehalte. Het gaat producenten 16,46 euro per 100 liter kosten. De consument betaalt.

De socialistische regering van Portugal hanteert wel een criterium. Deze belasting wordt geheven over frisdranken waar per liter meer dan 80 gram suiker zit. Wanneer deze suikerbelasting wordt ingevoerd, met ingang van 2017, rekent de regering op een extra inkomen van 80 miljoen euro, bestemd voor de nationale gezondheidsorganisatie.

De aankondiging van deze belasting komt vlak na de oproep van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan alle landen. Volgens deze VN organisatie is er bewijs dat hogere consumentenprijzen tot een dramatische afname van gesuikerde limonade zal leiden.

Portugal bouwt wel een nuance in. Limonade met minder dan 80 gram per liter wordt nog steeds aangeslagen, maar veel minder hoog, de helft minder zelfs: 8,22 euro per 100 liter. Berekend is dat een blikje classic Coca-Cola, dat 35 gram suiker bevat, zo’n 5,5 eurocent duurder zal worden. De fabrikant ziet de bui al hangen, want vorige week werd weer een nieuwe variant op de markt gebracht: de ‘Coke Zero Sugar’. In de Albert Heijn stonden de flessen te pronken op de kop van het schap met frisdranken. Als zoetmiddel gebruikt de fabrikant nu onder andere aspartaam – wat volgens de EU veilig is, want het heeft een E-nummer.

De Portugezen sluiten fruitdrank en gezoete melkdranken uit van deze belastingmaatregel.

Naast Coca-Cola hebben ook de makers van Pepsi door uit welke hoek de wind waait. Ten minste twee derde van de dranken van PepsiCo zullen voor 2025 per 0,35 liter minder dan 100 calorieën bevatten uit toegevoegde suikers, met speciale aandacht voor producten zonder calorieën of met weinig calorieën. Negen jaar: dat is een forse tijd die PepsiCo uittrekt voor het verlagen van het suikergehalte, niet het uitsluiten daarvan. Het zou interessant zijn om eens een berekeningsmethode als die van TruePrice te zetten op PepsiCo en Coca-Cola om de maatschappelijke kosten (gezondheidszorg: tandbederf, obesitas, versnelde veroudering bloedvaten) uit te rekenen.

Ondertussen bieden ook steeds meer andere fabrikanten producten aan, waar de sluipsuiker volledig uit verdwenen is. Een bijzonder voorbeeld zijn de dadels van Yogi&Yousef, waar tot 31 oktober een nu al succesvolle crowdfunding bij Oneplanetcrowd voor loopt. Daar zit gegarandeerd geen aspartaam of glucosesiroop in of op, maar alleen natuurlijke suikers, zoals die ook in een appel zitten.

The Lancet beschrijft in een hoofdredactioneel commentaar meer fraaie voorbeelden. Zo zijn in alle ziekenhuizen in Nieuw-Zeeland frisdranken verbannen. Ook op de burelen van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) wordt geen limonade meer verkocht. Wie het zo nodig toch wil drinken, mag wel een flesje van huis meenemen. Nu komt het wel op meten aan, stelt The Lancet. "Hebben deze fiscale maatregelen echt impact op de  gezondheid."

Hier de PDF van het commentaar uit The Lancet.

 

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier