Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Hanke Mauser, foto Chris de Bode
Hanke Mauser, foto Chris de Bode
02 juli 2013

Eindelijk is de Prosumer volwassen

Op de Conferentie Closing the Loop 2013 in oktober wordt zijn 33-ste levensjaar gevierd. De Prosumer, producent en consument tegelijk. Pas nu helpt hij bedrijven bij het ontwikkelen van duurzame producten. En Hanke Mauser van de Cooperation of Good helpt op haar beurt weer de Prosumers van Nederland.

Zij zal samen met haar zus Anniek Mauser van Unilever een Masterclass verzorgen over veranderend consumentengedrag, op 2 oktober.

De Prosumer zag op 1 maart 1980 het licht. De trotse vader: Alvin Toffler, een toen al bekende Amerikaanse publicist en trendwatcher. De Prosumer had niet de minste wieg. Toffler gaf het borelingetje zijn naam in het boek ‘De Derde Golf’ en voorspelde de opkomst van een nieuwe consument, iemand die zich zou gaan bemoeien met het productieproces. De Prosumer was geboren.

De titel van Toffler’s wereldberoemde boek slaat op de periode die volgde na de agrarische revolutie (de eerste golf) en de industriële revolutie (de tweede golf). De derde golf staat voor de razendsnelle veranderingen die volgens Toffler plaats zouden vinden in sociale structuren en technologie en de verwarring en onvrede die deze veranderingen met zich mee zouden brengen. Deze zouden in de toekomst zijn weerslag krijgen op zowel werk, gedrag, gezin, liefde, leefpatronen, de economie en de politiek.

‘The Third Wave’ werd enthousiast ontvangen en beschouwd als een belangrijk inkijkje in de toekomt. Zo recenseerde de Cosmopolitan indertijd: 'Een gedetailleerd, adembenemend en gedurfd beeld van de maatschappelijke veranderingen die nodig zijn, willen we overleven’.

De inmiddels volwassen Prosumer heeft zichzelf nu wat beter leren kennen. Eigenwijs en uitgesproken zal hij altijd blijven, nieuwsgierig en kritisch ook. Hij zal zichzelf niet zo makkelijk meer laten beïnvloeden en staat tegelijkertijd open voor nieuwe ontwikkelingen. Helemaal losgelaten heeft hij zijn activistische verleden niet. Waarom zou je zaken overlaten aan anderen als je het ook zelf kunt doen? Maar hij is de diep gekoesterde wens van zijn vader wel meer gaan waarderen. Alleen door deel uit te maken van de economie van producenten, kan je er invloed op uitoefenen.

Vandaag is het Hanke Mauser (1965), de oudere zus van Anniek Mauser van Unilever, die samen met deze kopgroep van duurzame consumenten naar nieuwe vormen om producenten van ‘goede waar’ te helpen.
Hanke is vandaag betrokken bij tal van initiatieven en bedrijven, waaronder de Cooperation of Good. “Wij willen de pro-actieve consument de gelegenheid geven om samen te werken met bedrijven, om zo duurzame innovatie te stimuleren. Je kunt duurzame consumenten handelingsperspectief geven, door ze bijvoorbeeld goed te informeren over duurzame issues en ze te laten zien wat ze kunnen doen.”

De Cooperation of Good richt zich dus niet op het deel van de Prosumers dat als consument zelf producent wordt, maar de consumenten die willen meedenken met bedrijven die duurzame producten op de markt brengen. “Dat doen we ook weer samen met de website allesduurzaam.nl, waar mensen hun ideeën over producten kwijt kunnen. Uit onderzoek weten we: 67 procent van de consumenten wil meedenken met bedrijven.”

Ze werkt tegelijkertijd ook met bedrijven samen in een duurzaam innovatie programma. “Ook dan halen we duurzame consument naar binnen in ‘co-creatie’ sessies.” Als voorbeeld noemt ze de samenwerking met The Plastic Soup Foundation en vier producenten en een kennisinstituut, die samen naar oplossingen zoeken voor het milieuprobleem van de plastic draagtasjes.

Het artikel met de volledige levensgeschiedenis van de Prosumer is gratis als PDF te downloaden. Zie de linkerkolom, onderaan.

Op de Conferentie Closing the Loop 2013 verzorgen Anniek en Hanke Mauser op 2 oktober een gezamenlijke Masterclass ‘Consumers + Marketeers’, ‘s middags. Anniek zal ingaan op gedragsveranderingen bij de grote massa, naar aanleiding van de . Hanke richt zich op de vraag hoe de voorhoede van Prosumers bedrijven kunnen helpen bij het ontwikkelen van duurzamer producten.

Aanmelden voor conferentie Closing the Loop 2013

Foto Chris de Bode

Downloads

Meer info download je hier:

PDF over Prosumers uit P+ (3137 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier