Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Rendiermos zuivert school
Rendiermos zuivert school
29 oktober 2013

Cradle-to-Cradle-school zuiver door rendiermos

Het energieneutrale Lyceum Schravenlant is de eerste Cradle-to-Cradle-school van Nederland. Het lyceum gebruikt rendiermos om de lucht te bevochtigen en te zuiveren en regenwater om de wc’s te spoelen.

Architectenbureau LIAG maakte het ontwerp voor de school samen met de leerlingen.

Het gebouw heeft de status van energieneutrale school doordat het regenwater gebruikt voor de wc’s, 120 pv-panelen op het dak heeft, een groendak bezit en een wand van rendiermos heeft die de lucht bevochtigt en zuivert. De temperatuur van het Lyceum wordt op peil gehouden met warmte-koudeopslag diep in de grond.

De school heeft klasse A voor luchtkwaliteit. De naam rendiermos is afgeleid van de vorm van de 'plant' die op een hertengewei lijkt. In sommige gebieden, zoals in Lapland, is rendiermos het hoofdvoedsel van het rendier. Hoewel rendiermos op een plant lijkt bestaat deze uit twee verschillende typen van organismen: een schimmel en een alg (groenwier).

Verder zijn er hergebruikte en recyclebare materialen gebruikt zoals marmoleum dat naast het Milieukeur en vele andere eco-certificaten onlangs ook de Cradle-to-Cradle Zilver ‘waardering’ kreeg. Producent Forbo Flooring werd al in een vroeg stadium betrokken om het project te doen slagen.

Het CO2-neutrale lyceum moet dienen als voorbeeldproject en proeftuin voor het toepassen van duurzame innovaties in scholen en andere openbare ruimtes. Michael Braungart, een van de bedenkers van het C2C-principe, schreef een brief aan de school waarin hij de samenwerking tussen leerlingen, gemeente en architecten prijst.

De vormgeving van het lyceum is afgestemd op didactisch nut die een duurzame bewustwording bij leerlingen stimuleert. Zo zijn installaties deels zichtbaar gelaten, wordt er met spreuken op de atriumbalustrades verwezen naar de duurzame materialisatie en zijn gevels vormgegeven afhankelijk van de oriëntatie. De leerlingen hebben samen met LIAG het gebouw vormgegeven. Zo is de balie in nauwe samenwerking met de leerlingen ontworpen.

Jan van Beveren, rector Lyceum Schravenlant: “Opvallend is dat het gebouw niet alleen open en licht is, maar ook een soort van rust uitstraalt.”

Het gebouw is voorbereid om in de toekomst nieuwe technieken toe te passen zodra het rendement het toelaat. Het schoolgebouw is flexibel indeelbaar door onder meer een installatieopzet gerelateerd aan de stramienmaten en flexibele wanden. Hierdoor kan het pand in de toekomst zonder problemen krimpen, groeien of andere functies huisvesten. Ook zijn bouwdelen nu al onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Website van Lyceum Schravenlant