Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
ricoh
ricoh
02 november 2014

Resourcing Champion Ricoh studiestof voor Harvard

De manier waarop Ricoh gebruikte materialen terughaalt en een nieuw leven geeft is studiestof voor studenten aan de Harvard Business School. Ricoh geeft zelf les op Closing the Loop 2014 op 27 november.

De Japanse oprichter Kiyoshi Ichimura handelde al in 1936 volgens de managementfilosofie The Spirit of the Three Loves: ‘love your neighbor, love your country, love your work’. “Langs die drie pijlers gaf meneer Ichimura zijn onderneming vorm”, zegt Nicolette Kraay, manager social responsible projects. “Die is toen gestart en die hebben we nooit meer losgelaten. Eigenlijk is deze managementfilosofie vandaag de dag actueler dan ooit. Ik koppel ze nu aan de drie P’s: people planet profit. Dat helpt altijd weer als ik snel moet uitleggen wie wij zijn en wat wij doen.”

Wat Ricoh doet, spreekt bij de meesten wel tot de verbeelding. Kopieerapparaten en printers zijn de eerste elektronica die opkomen, maar het bedrijf doet nog meer. In 1936 begonnen met fotopapier, een jaar later kwamen daar al de fototoestellen bij. Inmiddels is Ricoh een ‘leverancier van producten en diensten op het gebied van IT & documentmanagement oplossingen’, zoals het bedrijf zelf op zijn website communiceert. Het bedrijf telt wereldwijd 108 duizend medewerkers in ruim tweehonderd landen. In Nederland werken zo’n 1300 mensen.

Het bedrijf biedt klanten oplossingen aan die hen helpen duurzamer te worden. Ze gebruiken een methode om de CO2-voetafdruk van de klant te bepalen. De oplossingen draaien om energie-efficiëntie, het spaarzaam omgaan met grondstoffen en het zorgen voor prettig werken. Dat laatste betekent bijvoorbeeld het aanleveren van apparatuur dat weinig of geen geluid maakt of gebruikersvriendelijke oplossingen bij problemen.

Spaarzamer omgaan met grondstoffen komt voor een deel neer op recycling. Maar dat levert ook problemen op. Vriesendorp: “Omdat we machines en onderdelen hergebruiken die al een eerste leven hebben gehad, denken sommige klanten dat ze niet goed meer zijn. De perceptie is dat de kwaliteit minder is, terwijl we alle kritische onderdelen vervangen en hetzelfde servicecertificaat bieden. Het heeft ook een duidelijk financieel voordeel. We proberen de redenen van onze klanten te begrijpen en beter te communiceren over de zin van wat wij resource conservation noemen.”

Het klinkt erg bescheiden, zeker in het licht gezien van de furore die Ricoh met dit terughaal-programma maakte, onder de naam The Comet Circle. Het is inmiddels studiostof aan de Harvard Business School, en wordt door de Harvard Business Review als Case Study aangeboden. Op Closing the Loop zal Maurits Aalders van Ricoh de jongste ontwikkelingen met de deelnemers doornemen. Hij is Director Marketing & Business Development.

In het komende nummer van P+ People Planet Profit komt een uitgebreid artikel over de wijze waarop Ricoh het MVO-beleid onvoorstoorbaar uitrolde tijdens de economische crisis.

Hier het volledige programma van Closing the Loop 2014

Tekst Astrid van Unen