Samenwerken volgens de Salesforce-methode
In duurzame beleggingsfondsen mag Salesforce.com niet ontbreken. AkzoNobel, TomTom, PostNL, ze zijn allemaal klant. En Nederlandse goede doelen als Natuurmonumenten gaan met de Foundation van dit Amerikaanse technologiebedrijf in zee, om zo de relatie met hun donateurs te verbeteren.
Bij de meeste bedrijven die iets voor en met goede doelen doen is er sprake van eenrichtingsverkeer. Het bedrijf doneert geld, mensen of middelen en de ontvanger is dankbaar en gaat met een grote cheque op de foto. Het geld voor het goede doel komt vaak uit een apart budget en de tijd die medewerkers besteden aan vrijwilligerswerk is eigen tijd.
Zo niet bij de Salesforce. Al direct vanaf de start van het bedrijf – in maart precies vijftien jaar geleden - wist oprichter Marc Benioff dat zijn nieuwe bedrijf een maatschappelijk verantwoorde onderneming moest worden. Met zijn persoonlijke middelen startte hij de Salesforce Foundation.
Deze stichting is gebaseerd op een eenvoudig idee: maak gebruik van de mensen, technologie en middelen van salesforce.com om collectief kennis op te bouwen en wereldwijd goede doelen te ondersteunen. Deze geïntegreerde filantropische aanpak staat bekend als het 1/1/1 model: Salesforce.com stelt jaarlijks 1 % beschikbaar van de bedrijfswaarde, 1 % van de tijd van alle Salesforce werknemers , en 1 % van de producten en technologie, om wereldwijd tal van (idealistische) non-profit organisaties en projecten te ondersteunen
Isabel Kelly, de Senior Director International, werkt al 12 jaar voor de Salesforce Foundation en legt uit hoe dit model in de praktijk werkt: “Benioff hecht veel waarde aan ‘giving back’. Dat het hem ernst is laat hij zien door de Salesforce Foundation als zelfstandige organisatie naast Salesforce te laten opereren. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze omzet. Als het een periode slechter zou gaan met de omzet van Salesforce beïnvloedt dat onze bedrijfsvoering niet. In tegenstelling tot bij veel andere bedrijven waarbij de goede doelen-tak van een bedrijf niet autonoom functioneert.”
Kelly: “We doneren 1% van onze de technologie en dat betekent in praktijk dat we de eerste 10 licenties gratis aanbieden voor een non-profit organisatie die met Salesforce wil werken. Tegelijkertijd vinden we dat organisaties ook zelf geld en middelen moeten kunnen inzetten om het uiteindelijke resultaat te verbeteren. Die extra omzet resulteert dan op zijn beurt weer in additionele inkomsten voor de Salesforce Foundation, die vervolgens weer aangewend worden voor andere doelen. We noemen dit de ‘Circle of Sustainability’. Elke euro die we binnenkrijgen, wordt weer aan projecten besteed. Vaak zijn dit projecten op het gebied van technologie en educatie. Die liggen nu eenmaal het dichtst bij ons hart.“
Nederlandse klanten variëren van Greenpeace en Natuurmonumenten tot en met kleine organisaties als Mama Cash, Women Win. En Granny’s Finest. Wat alle projecten gemeen hebben, is dat ze gebaseerd zijn op de IT technologie van Salesforce. ‘Giving back’ is daarom niet alleen een kwestie van geld of tijd schenken. De visie en uitvoering is stevig verankerd in het dagelijkse werk van de medewerkers die soms alleen al voor het werk van de Foundation bij Salesforce willen werken. Of ze nemen het gedachtegoed mee als ze hun eigen bedrijf gaan starten, zoals Bas Visser heeft gedaan. Hij heeft na zes jaar bij Salesforce een eigen IT-bedrijf opgericht: Step Orange , een bedrijf dat onder meer apps maakt die specifiek geschikt zijn voor non profit bedrijven.
Natuurmonumenten zet het Salesforce platform in voor relatiemanagement en het opzetten van campagnes en fondsenwerving, gericht op het ontwikkelen van duurzame relaties met haar achterban. Daarnaast zet Salesforce vrijwilligersuren in om Natuurmonumenten te ondersteunen in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dialoogmarketing en opvolgstrategieën.
Iris Herder, directeur Marketing & Communicatie van Natuurmonumenten: “Door de keuze voor Salesforce optimaliseren we ons relatiemanagement en kunnen we gerichter communiceren met onze leden en donateurs. Met de Salesforce software beschikken we over de nieuwste technieken waardoor onze medewerkers op elke plaats, op elk gewenst moment, altijd kunnen beschikken over de juiste informatie. Daarmee zetten we een enorme stap op het gebied van relatiegericht werken en kunnen we onze achterban beter bedienen, ook in onze gebieden.”
Medewerkers van Salesforce mogen kiezen waar ze hun zes dagen tijd aan besteden. De een kiest voor een vrouwen empowerment project in Bombay, de ander voor een opvanghuis voor ezels in Mexico. Als iemand zijn zes dagen vrijwilligerswerk er op heeft zitten, krijg hij een zogenaamde Grant, een gift van 1.000 dollar die naar het betreffende liefdadigheidsproject gaat.
Bij de Foundation werken meer dan 150 medewerkers die als voornaamste doel hebben: het enthousiasmeren en betrokken krijgen van de 13.000 medewerkers die wereldwijd bij Salesforce in dienst zijn. Tot nu toe hebben ze 23.000 organisaties geholpen, 73 miljoen dollar aan donaties uitgegeven en 743.000 uren aan tijd geïnvesteerd. Dat de Foundation meer dan een duurzaam uithangbord is, bleek ook op Dreamforce, het jaarlijkse event van Salesforce in San Francisco. Meer dan 130.000 bezoekers zagen, hoorden en voelden hoe ‘giving back’ tot in het hart van het bedrijf beleefd en uitgedragen wordt. Van de twee miljoen ingezamelde blikken voedsel tot helikoptervluchten met oorlogsveteranen.
Bij Salesforce weten ze als geen ander goede doelen met zaken te verbinden.
Tekst Teus Molenaar