Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
seventh generation
seventh generation
23 september 2016

Unilever in biologische tampons

Met de aankoop van het Amerikaanse bedrijf Seventh Generation breidt Unilever het assortiment uit met biologische tampons en maandverband. Zonder chemie gereinigde katoen, deodorant of geurstoffen.

Op een filmpje op de website zegt een gebruikster over andere tamponaanbieders, die wel lichaamsvreemde stoffen verwerken: “Who needs that stuff in their hooha? Am I right, ladies? It’s a sacred place where babies grow. ” Het is de actrice / comédienne  Maya Rudolph die in stevige bewoordingen op een YouTube-fimpje laat weten wat ze van andere aanbieders van tampons vindt.

Een ‘Purpose-driven’ onderneming, dit Seventh Generation, dat niet alleen tampons aanbiedt, maar een breed pakket aan natuurlijke schoonmaakmiddelen.  Van handzeep tot babyluiers, van afwasmiddel tot wc-papier. Het bedrijf bestaat al 27 jaar (1989) en de vreemde naam heeft een diepere betekenis: ‘In dienst van de volgende zeven generaties.’ Zo’n duurzame overname deed Unilever niet meer sinds de ijsmaker Ben & Jerry’s werd ingelijfd.

Directeur John Repogle zal Unilevers’ CEO Paul Polman dus wat vaker gaat tegenkomen. Dat zal hij vast niet erg vinden, hij werkte al eerder voor het Brits-Nederlandse concern. Op de website van zijn bedrijf memoreert hij dat Unilever gerangschikt is als nummer één in zijn sector in de 2016 Dow Jones Sustainability Index. “Unilever deelt onze visie op wat een purpose geleid bedrijf is. De product portfolio van Unilever zal het bedrijf toelaten om de voorzien in de stijgende vraag naar kwalitatief hoogwaardige producten met een groter doel. Tegelijkertijd kunnen we helpen om Unilevers ambitieuze duurzame doelstellingen te realiseren. Door samen te werken, verwachten we miljarden mensen te gaan bereiken, over de hele wereld. Zo kunnen we echt onze missie vervullen: werken aan  de gezondheid van de komende zeven generaties.”

Volgens Repogle zal het committment van het bedrijf door de gewijzigde eigendomsverhoudingen niet veranderen. Een nieuwe Social Mission Board is opgezet om dit te waarborgen. Feit is dat Ben & Jerry’s er eerder toe heeft bijgedragen dat Unilever zelf duurzamer werd, dan dat deze pionier

Unilever heeft niet bekend gemaakt hoeveel er is betaald voor de onderneming, maar  Fortune meldde dat het om een bedrag tussen de 600 en 700 miljoen dollar in cash geld zou gaan.  Tot de huidige aandeelhouders behoort ook investeerder en ex vice-president Al Gore. Het bedrijf maakte vorig jaar 200 miljoen dollar winst. Unilever zou ook in de markt zijn voor een vergelijkbare groene Amerikaanse onderneming, Honest Co, van de actrice Jessica Alba, nadat het ook al de Dollar Shave Club had gekocht, voor 1 miljard dollar.

Hoe de actrice Maya Rudolph reclame maakt voor Seventh Generation

 

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier