Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Unilever logo illustratie
Unilever logo illustratie
22 september 2015

Unilever lanceert store supporters met handicap

Niet het aantal van 12 arbeidsgehandicapten is overweldigend, maar wel de manier waarop Unilever deze store supporters op gang wil helpen.

Aan het gebruik van woord arbeidsgehandicapten zit altijd een vervelende kant. Het is geen politiek correct woord. Unilever kiest liever voor de term ‘mensen met arbeidsbeperking’. Het is een groep waar omheen gedraaid wordt, ondanks de Participatiewet die voorschrijft dat het personeelsbestand van elk bedrijf  voor 5 procent uit deze categorie medewerkers moet bestaan. Mensen dus met een (lichte) verstandelijke beperking, maar ook psychisch kwetsbare mensen, langdurig werkzoekenden en oudere werkzoekenden.

Met 12 arbeidsgehandicapten die store supporter worden, zal ook Unilever dit percentage niet halen. Toch is de opzet van het plan interessant, omdat er meerdere partijen aan meewerken. Supermarkten, maar ook Randstad Participatie en Hamilton Bright in Naarden, een specialist in verkoopbevordering.

De store supporters worden onderdeel van de Unilever buitendienst. Ze krijgen tot taak een geselecteerde groep supermarkten te helpen de zichtbaarheid van de Unilever merken in de winkel te verbeteren. De werkzaamheden betreffen onder andere het schaponderhoud en het verbeteren van de ‘promotionele executie’ op de winkelvloer.

De 12 medewerkers gaan gemiddeld 18 uur per week aan de slag in ongeveer 65 verschillende supermarkten in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Leiden. Bij een succesvolle pilot breiden de initiatiefnemers het aantal mensen uit en wordt er tevens doorgegaan met de huidige groep.

Voor Unilever snijdt het mes aan twee kanten. Fred van Beek, Vice President Customer Development Unilever: “Door deze ervaring kunnen de deelnemers makkelijker de stap maken naar een duurzame baan. Tegelijkertijd helpt het de supermarkten om, zonder additionele kosten, hun winkeloperatie te verbeteren. Voor Unilever leidt een betere executie op de winkelvloer tot extra omzet. De store supporters dragen ook bij tot het verhogen van onze positieve sociale impact, een belangrijke pijler in het Unilever Sustainable Living Plan.”

Marleen van Arkel, directeur Randstad Participatie: “De werkzaamheden die Unilever te bieden heeft sluiten goed aan bij de capaciteiten van de doelgroep. De begeleiding die we daarnaast bieden, zorgt voor de verdere ontwikkeling van de kandidaten.”

Het persbericht van Unilever

Downloads

Meer info download je hier:

Persbericht Unilever (281 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier