Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
original unverpackt
original unverpackt
29 mei 2014

Supermarkt Berlijn verkoopt alles onverpakt

In Berlijn komt deze zomer een supermarkt, waar alleen onverpakte voedingsmiddelen te koop zijn. Meel, muesli of melk, alles is los verkrijgbaar.

De twee initiatiefneemsters Sara Wolf en Milena Glimbovski uit de hippe Berlijnse wijk Kreuzberg vallen op doordat ze hun idee zo consequent doorvoeren. Het is eigenlijk een terugkeer naar heel oude tijden, toen het bij een kruidenier heel gewoon was om voedsel afgepast in papieren of stoffen zakken mee naar huis te krijgen. De onderneemsters in spe halen geld op via crowdfunding: ze wilden een startkapitaal van 20 duizend euro maar zitten daar al dik boven, bij publicatie van dit bericht al op ruim 90.000 euro, met 3500 participanten. In augustus moet hun winkel ‘Original Unverpackt’ openen.

“Dit project is het einde van de verpakkingswaanzin”, zei Sara Wolf tegen Duitse kranten en de internationale pers. Ze is niet de enige die er zo over denkt: “Hier wonen veel avontuurlijke mensen, die zich bewust zijn van de milieuverontreiniging die alle plastic oplevert.”

Wolf en Glimbovski zullen hun kruidenierswaren als thee, noten, chinese mie, erwten, meel en nog veel meer in grote boxen bewaren. Klanten nemen hun eigen zakken of blikken mee. Melk kan in glazen flessen gevuld worden, boter wordt op maat gesneden en in vetvrij papier ingepakt. Dit alles zal niet ten koste van de hygiëne gaan, beloven ze. Er wed nauw samengewerkt met de Duitse voedselautoriteiten. “Dit wordt de schoonste supermarkt in heel Duitsland.”

Op dit moment verbruiken alle Europeanen bij elkaar nog zo’n 100 miljard plastic zakjes, in Duitsland alleen al is er 16 miljoen aan verpakkingsafval. Per huishouden leveren de Duitsers 456 kilo aan afval.

Helemaal origineel is het idee niet. In de VS zijn er nog steeds Amish die leven zoals ze dat al eeuwen doen, hoewel er in hun winkels toch ook plastic verpakkingen zijn doorgedrongen.  In Frankrijk en Oostenrijk zijn er ook al een ‘onverpakte winkels’.  Veel meer biowinkels, ook in Nederland, bieden een deel van hun assortiment onverpakt aan. De 'oude' natuurvoedingswinkels ook, maar de eerste schetsen van de Berlijnse supermarkt hebben totaal niets 'geitenwollensokkerigs'. Een cosmeticabedrijf als Lush verkoopt ook losse zeep, maar levert in de winkel wel eigen  verpakkingsmaterialen.

De twee Berlijnse onderneemsters benadrukken dat hun klanten niet alleen verantwoordelijkheid nemen voor de wereld, maar nog goedkoper uit zijn ook. “Verpakken kost geld. Je betaalt er voor. Dat vergeten mensen, wel eens.”

Video van Original Unverpackt

Crowdfunding project Original Unverpackt

Artikel over Original Unverpackt in de Berliner Zeitung


 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier