Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Tesla Schiphol
Tesla Schiphol
11 april 2014

Tesla verdringt Mercedes op Schiphol

Op Schiphol kon je al elektrische taxi’s van TAXI-E bestellen. Op de vaste standplaats komen daar nu elektrische taxi’s bij. Geen Mercedes meer, maar een Tesla S.

Elektrische automobielfabrikanten beginnen hun concurrenten pijn te doen. Wat was het voor Mercedes een prachtige outlet, die vaste taxistandplaats op Schiphol, een lange rij met zwart glanzende diesels. Heerlijk comfort, zoevend arriveren in Amsterdam. Dat wel. Maar de Tesla belooft nog stiller te zijn. En stukken schoner voor het milieu van de luchthaven en de hoofdstad.

De collega’s van E-taxi met hun Nissan Leafs vinden het besluit van Schiphol een prima zaak. Het is geen concurrentie. Mede-eigenaar Edvard Hendriksen” “Wij hebben nooit op de vaste taxistandplaats gestaan. Wij brengen op bestelling mensen weg naar Schiphol, of we worden besteld. Het is voor de luchtkwaliteit van de stad dus alleen maar een goede zaak.”

De 100 Tesla’s gaan eind van dit jaar van start. Al eerder mogen de taxibedrijven Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN), Willemsen-De Koning en BBF Schipholtaxi beginnen met het vervoer: per 1 juni. De luchthaven heeft bij de Europese aanbesteding de voorkeur gegeven aan deze bedrijven. De ZCN is een onderdeel van de Bios-groep Rotterdam. De concessie wordt afgegeven voor een periode van 4 jaar met twee maal de mogelijkheid van een verlenging met 2 jaar. Met deze keuze van Schiphol vissen chauffeurs van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA) en Connexxion achter het net. Het is nog niet duidelijk of deze bedrijven bezwaar gaan aantekenen.

Het kan niet anders dan dat Tesla model S als taxi gaat leveren. Er is wel een model X op komst, maar dat zal pas ergens volgend jaar geleverd gaan worden. Aldus de verkoop van Tesla in Amsterdam-Zuidoost.

Het is niet de eerste keer dat Schiphol inzet op elektrische taxi's. Twee jaar geleden reden er al tien e-taxi's rond op de luchthaven. Bij dat project deden TCA en Connexxion wél mee, net als Bios, dat nu ook weer succes heeft. Deze taxi's werden niet opgeladen door een stroomkabel, maar hadden een verwisselbare accu. In het accuwisselstation van het Israëlische bedrijf Better Place, konden chauffeurs hun lege accu omwisselen voor een volle. Het oplaadstation ging echter failliet, waardoor detaxi’s ‘droog’kwamen te staan. Nu er zogenaamde ‘stekkerauto’s’ op de markt zijn gekomen, kan dit niet meer gebeuren.

Het besluit van Schiphol

P+ schreef eerder over TAXI-E