Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
tesseire
tesseire
05 juli 2015

Tesseire biedt 0 procent suiker

Stevia rukt op als zoetmaker. Een koploper in de toepassingen is de Franse producent van vruchtensiroop Tesseire, die groot 0% suiker op de fles zet.

Een heel erg smakelijke dorstlesser is de citroen-limoen variant, maar er zijn meerdere smaken. De tropische mix is ook feestelijk zoet, terwijl er geen druppel traditionele geraffineerde suiker in zit. Naast een stevia-extract wordt deze zoete smaak veroorzaakt door sucralose, een zoetstof die via chemische weg wordt gemaakt.

Tesseire (sinds 1720) is makkelijker in de groothandel voor de horeca dan in de supermarkt te vinden. In de Makro en de Hocras staande blikken flessen op voorraad en kosten nog geen 3 euro, exclusief BTW. Bestellen op internet kan ook, maar daar hangt een hoger prijskaartje aan.

Nu de Tour de France in Utrecht is gestart, met Tesseire als sponsor, werd er onderzoek gedaan naar het limonadegebruik van Nederlanders. “Nederlanders houden van limonade”, luidt de conclusie, want een kwart van ons drinkt wel een of meerdere glazen per dag. Dat is blijkbaar aardig wat. En limonadesiroop, dat gaat er ook wel in. De Fransen stellen vast dat wij (80 procent) dat ‘traditioneel’ mixen: met kraanwater dus. Niet meer dan 13 procent doet onnodig duur door bronwater als bron te gebruiken. Van welke smaken we het meeste houden? Ook dat vroeg Tesseire aan 540 landgenoten en die wisten het meteen: aardbeien. En ook bosvruchten.

Binnen de minderheden bleken mannen meer van sinaasappel te houden, terwijl de dames voor citroen opteren. Dus wordt sinas meer verkocht, want mannen drinken meer limonade dan vrouwen.

Komt allemaal goed uit, want al deze smaken zijn in de Tesseire Zero variant verkrijgbaar. Maar ergens knaagt er wel iets bij de makers. Waarom zijn wij Hollanders zo weinig avontuurlijk? Waarom mixen we niet eens met een scheutje mint er in, of vlierbloesem? Dan zouden wij meer ‘Joi de Vivre’ aan ons leven toevoegen.

Graag! Goed idee. Lever maar! Maar dan wel in de 0% suiker variant.

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier