Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
landfill
landfill
01 februari 2015

Unilever heeft geen vuilstort meer nodig

Unilever hergebruikt nu alle reguliere afvalstromen uit meer dan 240 fabrieken in 67 landen wereldwijd. Daarmee bespaart het bedrijf 200 miljoen euro.

Unilever stelt dat het vermijden van afvalstort op deze schaal een wereldwijde primeur is, voor een concern van deze omvang. Er werd niet alleen geld bespaart, maar ook nog eens honderden banen gecreëerd met deze aanpak die kort wordt samengevat met ‘Reduce, reuse, recover, recycle’. Kortweg: de vier R’s.

In zijn strategie stelde Unilever de preventie van afval voorop. Voor de niet-gevaarlijke reststromen die toch overblijven, bedenkt het bedrijf overal op de wereld hoogwaardige oplossingen. In Ivoorkust krijgen Unilevers reststromen een nieuw leven als bouwmateriaal. In India wordt het verwerkt tot mest voor de lokale gemeenschap. In China dient het afval als grondstof voor het produceren van bakstenen en wegen.

Voor Nederland is het niet meer zo bijzonder, maar in andere landen is het uniek dat er geen afval meer op stortplaatsen terecht komt. De doelstelling is zelfs vijf jaar eerder behaald dan gepland was.  Het oorspronkelijke plan was om in 2020 geen gebruik meer te maken van de vuilstort.

In 2012 voegde Unilever het streven om afvalstort te vermijden toe aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Op de eigen website geeft Unilever het woord aan Pier Luigi Sigismondi, Chief Supply Chain Officer: “Reaching this landmark is the result of a huge mindset shift throughout our organisation and a great example of Unilever driving sustainable business growth. Thousands of employees from across the business have developed some really innovative solutions to eliminating waste. I am incredibly proud of what we and our partners have achieved.

“However we cannot stop here. Our focus now is on becoming a zero waste company and working towards a zero waste value chain by encouraging our suppliers and customers to join us on this mission. We are also committed to developing an open source approach and sharing our ‘zero waste framework’ and experience with other organisations to drive global change and create a more sustainable future”.

De grote opgave voor de hele voedingsindustrie wordt nu dus de consumentenverpakkingen zo te maken, dat ook deze niet meer op de stort of in de verbrandingsoven terecht komen.

Meer hierover op de website van Unilever