Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
BMW Dashboard
BMW Dashboard
28 november 2015

Elektrische auto energiecentrale in provincie Utrecht

Niet alleen de stad Utrecht, maar ook 15 omringende gemeenten gaan met slimme laadpalen elektrische auto’s inzetten als energieopslag. Er moeten duizend ‘energiecentrales’ komen.

De publieke palen kunnen de accu van elektrische auto’s laden én ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag. Onlangs werd het systeem Vehicle-to-Grid nog gekozen tot een van de honderd meest baanbrekende innovaties uit Nederland.

Op vrijdag 27 november zetten wethouders uit vijftien gemeenten uit de regio Utrecht hun handtekening onder de ambitie om dit uit te bouwen tot een regionaal energiesysteem. Vehicle-to-Grid is een initiatief van onder andere de gemeente Utrecht, netbeheerder Stedin, GE Benelux, Vidyn, Economic Board Utrecht en LomboXnet.

De ambitie voor de regio Utrecht bestaat uit het realiseren van duizend ‘Smart Solar Charging’-laadpunten. Daarvoor mikken de initiatiefnemers en de vijftien gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist om eveneens duizend elektrische deelauto's en tienduizend gekoppelde zonnepanelen te realiseren.

Het slim gebruiken of opslaan van de lokaal opgewekte zonne-energie vergroot het financieel rendement van de zonnepanelen én van de elektrische auto. Daarbij komt dat het lokaal slim afstemmen van vraag en aanbod van energie mogelijk ook grote investeringen in het elektriciteitsnet vermijdt. Bij ongewijzigd beleid zijn op termijn dikkere stroomkabels nodig als elke elektrische rijder om 18 uur thuiskomt en zijn auto gaat opladen.

Opschaling naar een regionaal energiesysteem biedt grote kansen voor extra werkgelegenheid voor Nederland. Zo voorspelt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) 10.000 banen in 2020 en 50.000 banen in 2030 dankzij elektrische auto’s. Daarnaast zorgen proeftuinen zoals in Utrecht voor het aantrekken van wereldbedrijven naar Nederland. Zo heeft GE vanwege het project in Utrecht besloten haar divisie laadinfrastructuur in Nederland te behouden en werd Nissan partner in het project.

Stedin is de onafhankelijke netbeheerder in het meest stedelijke gebied van Nederland: het grootste gedeelte van de provincie Zuid-Holland, inclusief de grootste haven van Europa, en de provincie Utrecht. De organisatie is verantwoordelijk voor ontwikkeling, aanleg, beheer, onderhoud en management van energienetten. Stedin telt 2 miljoen klanten en de energieleveranciers en is gevestigd in Rotterdam.