Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
fietsveilige vrachtauto
fietsveilige vrachtauto
04 april 2013

Ontwerp voor fietsveilige vrachtwagen

Ondanks dodehoekspiegel blijven vrachtwagenchauffeurs fietsers over het hoofd zien. In Engeland werd daarom een ontwerp gemaakt met een complete deur van de cabine in glasuitvoering.

Je hoort zelden dat streekbussen fietsers overhoop rijden. Dit in tegenstelling tot vrachtwagenchauffeurs, ondanks de speciale spiegels die meer zicht moeten bieden op andere weggebruikers. Het verschil zit hem in de hoeveelheid transparantie, denken ze in Londen. Een streekbuschauffeur heeft overal glas om zich heen. Een vrachtwagenchauffeur vooral blik.

De London Cycling Campaign (LCC) heeft berekend dat glas niet alleen voor meer veiligheid zorgt, maar ook nog eens het gewicht van een vrachtwagencabine verlaagd. In een ‘artist impression’ van hun ideale vrachtwagen kan de chauffeur zelfs het asfalt zien. “De dodemanshoek is volledig verdwenen”, claimen de ontwerpers.

Ook in Groot-Brittannie zijn vrachtwagens nog steeds de oorzaak van vele onnodige verkeersongelukken. Ze vormen 5 procent van het totale wagenpark, maar zijn verantwoordelijk voor de helft van de dodelijke ongelukken met fietsers. In 2011 waren dat er in Londen 9 van de 16 fietsdoden.

De eerste vrachtwagens met veel glas bestaan trouwens al op het Britse schiereiland. Ophalers van huisvuil had al veel eerder ontdekt dat grote glaspanelen veel makkelijker zijn bij het automatisch laden van containers. LCC-woordvoerder Mike Cavenett vindt dat deze ‘Best Practice’ dan ook snel navolging moet gaan vinden. “Vrachtwagenmakers brengen het argument in stelling van een veilige werkomgeving voor chauffeurs. De chauffeurs zijn bank klem te komen zitten, bij ongelukken, of wanneer de vrachtwagen omvalt. Die veiligheid moet natuurlijk gewaarborgd zijn, maar de balans is nu volledig naar een kant doorgeslagen.”

De LCC is zich ervan bewust dat een verandering van dit concept nog wel eens een behoorlijke tijd kan gaan duren. Daarom wordt er stevig campagne gevoerd, met als inzet het weigeren van contracten met vrachtwagenbedrijven die niet kunnen overleggen dat hun chauffeurs getraind zijn in ‘fietsersvriendelijk’ weggedrag. 

Aan fietsers geeft hij het advies: “Als er een vrachtwagen in de buurt is, blijf er dan een stuk ver voor, of een stuk ver achter. Maar kom nooit, maar dan ook nooit, in de buurt van de bestuurdercabine. En passeer die vrachtauto ook nooit in de buurt, zeker niet in de buurt van een bocht.”

Website met daarop ontwerp voor veilige vrachtwagen.