Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 februari 2015

Nederland na eeuwen weer innovatief scheepsbouwer

De nieuwe Urker viskotter ziet er vreemd uit. De inhoud van de dieseltank ook. Na een weekje vissen is er geen 40.000 liter diesel verstookt, maar slechts 6.000 liter.

Urgenda van Marjan Minnesma deed deze week onder andere Urk aan, op Regiotour door Flevoland. De bezoekers wilden alles weten van de techniek achter deze viskotter, ontwikkeld en gefinancierd door een reeks van organisaties. De nieuwe Urker mocht 4 miljoen euro kosten.

Onder de gastheren scheepsbouwer Klaas Hoekman, verantwoordelijk voor de vreemd ogende romp. “Veel minder rompweerstand”, volgens Hoekman. Voor een plaatje van het ontwerp valt ook vooral de enorme schroef op, alsof er een vliegtuigmotor achter het vissersschip hangt. “Aangedreven door een elektromotor. Daardoor verbruikt dit schip 85 procent minder diesel”.

Urgenda maakte een webmovie van deze Nederlandse scheepsinnovatie, die ons land weer op de wereld zet als innovatief scheepsbouwer. De laatste keer dat we dat hoorden zeggen, is alweer een paar eeuwen geleden.

Het Urgenda filmpje over de innovatieve viskotter
 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier