Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
PET
PET
28 januari 2016

Wageningen in de fout met statiegeldonderzoek

Het onderzoek van de Universiteit Wageningen naar de kosten van statiegeld was altijd al omstreden. Bij de critici heeft nu ook de ‘eigen’ Commissie Wetenschappelijke Integriteit (CWI) van de universiteit zich gevoegd.

Dat onderzoek is onzorgvuldig uitgevoerd, vindt de Commissie. Zo is niet gemeld dat het bedrijfsleven meebetaalde aan het onderzoek en bemoeide een ambtenaar zich met het onderzoek. Uit het onderzoek zou blijken dat het systeem van statiegeld ‘peperduur’ was.

Hoe zat het ook weer? In 2009 kreeg de universiteit de opdracht van het bedrijfsleven om onderzoek te doen naar de kosten van het statiegeld op kunststof drankflessen. De gebruikte cijfers werden aangevoerd door het bedrijfsleven, waar een sterke lobby was voor het stoppen met statiegeld. Tot hoofdrolspelers behoorden de branche-organisatie voor de levensmiddelenhandel NFLI, Coca-Cola en supermarkten als Albert Heijn. Tot de sterkste tegenstanders behoorden de makers van de apparaten die het statiegeld innemen. Met de resultaten van het Wageningen rapport werd de lobby versterkt.

Het CWI oordeelde dat het rapport onzorgvuldig was. Zo had er geen wetenschappelijke toetsing plaats en werd er niet vermeld dat het bedrijfsleven betaald had voor het rapport. Het CWI vindt bovendien dat het rapport op deze manier niet voor het politieke debat gebruikt had mogen worden. Ook kan niet door de beugel dat de inhoud van de bevindingen onder druk van een ambtenaar werden gewijzigd, om de bewindsman uit het toenmalige kabinet Rutte van dienst te zijn.

Nog voor haar aftreden besloot staatssecretaris Mansveld dat het statiegeld moest blijven. De industrie had te weinig werk gemaakt van het wegwerken van verpakkingen van verkeerd kunststof, met name PVC-verpakkingen. Omdat dit onderdeel was van een totaaldeal, besloot ze geen einde te maken aan statiegeld op PET-flessen.

Dagblad Trouw publiceerde uitvoerig over het CMI

 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier