Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
webmovie heideveld
webmovie heideveld
26 juni 2016

P+ webmovie: Onderzoek Duurzame Businessmodellen

P+ nam op de Milieustraat van HVC in Beverwijk een webmovie op, waar aan de hand van talloze afvalstromen een oproep wordt gedaan aan bedrijven om bij het nationaal onderzoek naar duurzame businessmodellen aan te sluiten. De movie wordt gepresenteerd door directeur Antoine Heideveld van Het Groene Brein.

De webmovie is opgenomen in het nieuwe Online Magazine van P+, maar wordt sinds afgelopen week ook ‘zelfstandig’ op YouTube gepresenteerd.  Heideveld, terwijl hij het terrein van de Milieustraat verkent: “We zijn van de wereld een puinzooi aan het maken. We gebruiken veel te veel grondstoffen en fossiele brandstoffen.”

De Milieustraat is geleverd door Modulo, een van de bedrijven die deelnemen aan het nationale onderzoek, in het project ‘Innovatie’ van NWO en Het Groene Brein. Heideveld hierover: “Wat we heel veel zien is dat mensen met goede ideeën en projecten rondom duurzaamheid dat alleen niet kunnen, maar dat je op een nieuwe manier moet samenwerken.  Over de sectoren heen. Bij deze Milieustraat heeft de bouwer heel goed gekeken: hoe kun je nou zo bouwen, dat je de verschillende afvalstromen goed kunt scheiden. Dat heeft hij samen ontwikkeld met een afvalverwerker. Dat is een voorbeeld van samenwerking over de ketens heen.”

Heideveld vond meer symbolische locaties op de Milieustraat. Bij de afvalbak voor lampen en tl-buizen vertelt hij over het onderzoek naar de vraag wat de impact is geweest van Ruud Koornstra van Tendris, die de ledlamp in  Nederland introduceerde. “We willen weten wat de impact van duurzame ondernemingen kan zijn. We hebben als voorbeeld de lampenindustrie genomen. Koornstra heeft samen met anderen die markt gecreëerd. Wij willen nu weten hoe dat werk: markten creëren.”

Voor het onderwerp ‘Circulair inkopen’ dook Heideveld in een kringloopwinkeltje, dat gevestigd is onder de Milieustraat. Voor het onderwerp ‘autodelen’ staat hij voor een hoge stapel oude autobanden. Alleen de matrassen die gelinkt zijn met het thema ‘leiderschap’, dat onder meer in de sector zorg wordt bestudeerd, bleken voor de film niet zo geschikt. Ze zagen er wel heel erg gebruikt uit. Nog even, want ook op het gebied van matrassenrecycling is inmiddels een nieuwe onderneming actief.

Hier de link naar de webmovie op YouTube.

Hier de link naar het complete Online Magazine met daarin een longrwead over het volledige wetenschapsprogramma, te downloaden als PDF.

 

 

Downloads

Meer info download je hier:

Longread uit Magazine als PDF (353 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier