Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Partnerschappen, illustratie Pieter Geenen
Partnerschappen, illustratie Pieter Geenen
23 februari 2016

Welkomstgeschenk partners MVO Nederland

Nieuwe partners van MVO Nederland krijgen nu ‘Een bedrijf is geen goed doel’ als welkomstgeschenk aangeboden, naast een gratis abonnement op P+ People Planet Profit.

Op de website van MVO Nederland is een aanmeldingsformulier gemaakt, waarop het boek van Wilma Roozenboom kan worden aangevinkt.

Het boek is ook geschikt voor cross-sectorale partnerschappen, ook al heeft het de samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties tot onderwerp. De weldadige hoeveelheid met praktische lijstjes en tips zijn ook bruikbaar voor crossectorale partnerschappen tussen bedrijven die samen een duurzaamheidsdoel willen bereiken, volgens auteur Wilma Roozenboom (1975).

Roozenboom: “Ik denk dat dit boek voor minstens 80 procent relevant is voor bedrijven die onderling samenwerken. Het kan dan nog sneller en makkelijker gaan dan tussen bedrijven en ngo’s, omdat ondernemingen onderling minder moeten wennen aan elkaars taal en uitgangspunten.”

Een terzijde: “Alhoewel ik ook wel heb meegemaakt in grote partnerschappen met meerdere ngo’s en meerdere bedrijven, dat juist onderling tussen ondernemingen de grootste misverstanden ontstonden. Als de taal heel erg op elkaar lijkt, neem je  sneller aan dat je de ander wel snapt. In mijn boek noem ik dat het Belgenmisverstand: als je zaken gaat doen in Korea bereid je je voor op verschillen, maar als je in België gaat werken denk je ten onrechte dat alles hetzelfde is als in Nederland, spreek je aannames en verwachtingen niet uit – en stuit je op misverstanden.”

Wilma Roozenboom is sinds 2008 zelfstandig ondernemer en voert bureau onder de slogan ‘Partnerschappen voor duurzame ontwikkeling’. Haar boek is onderverdeeld in de belangrijkste fases van samenwerking. Het begint allemaal met de vraag ‘Waar te beginnen’, dan ‘Hoe regelen we het?’, dan ‘Hoe houden we het goed?’, om af te sluiten met de evaluatiefase ‘Hoe gaat het?’ en de vraag als het gezamenlijke doel is bereikt: ‘Gaan we door of houden we ermee op?’

In de nieuwe P+ is een voorpublicatie opgenomen van het hoofdstuk: “Hoe houden we het goed?”

Roozenboom analyseert ter illustratie in elk hoofdstuk een samenwerkingsverband tussen een bedrijf en een maatschappelijke organisatie, met een beschrijving van specifieke gebeurtenissen. Daar zijn ook over samenwerkingen bij die niet in grote schoonheid eindigden, zoals die tussen Athlon Car Lease en Natuur & Milieu.

Het boek kost 26,95 euro in de winkel en is een uitgave van uitgeverij Koninklijke Van Gorcum (184 pagina’s).

Hier de link om partner van MVO Nederland te worden