Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
consumer awareness
consumer awareness
16 september 2013

Helft van wereldbevolking wil bioplastics

Meer dan de helft van de wereldbevolking ziet bioplastics als een ‘geweldige vooruitgang’. Dit blijkt uit een wereldomvattend onderzoek van het bureau Millward Brown in opdracht van verpakker Tetra Pak. 

Veel hangt af van hoe je zaken bij de naam noemt. Bioplastic is dus duidelijk. Maar tegelijkertijd snappen consumenten de term ‘hernieuwbaar’ of ‘renewable’ weer  niet. Ze denken dat het over een te repareren apparaat gaat, in plaats van verwerkte grondstoffen die opnieuw herbruikbaar zijn.

Ruim 7.000 consumenten en 230 influencers (stakeholders in de industrie, overheden, NGO's, verpakkings- en voedingsexperts) in elf verschillende landen werden ondervraagd. P+ geeft het onderzoek als download (PDF) door.

Het milieuonderzoek wordt sinds 2005 elke twee jaar gehouden in meer dan dertien landen waaronder; de Verenigde Staten, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Zuid-Afrika, Turkije, India, Rusland, China en Japan. In Nederland en België werd het onderzoek dit jaar voor het eerst uitgevoerd. P+ kreeg ook een telefoontje en beantwoordde bijna een half uur de nodige indringende vragen, vooral over verpakkingen.

De onderzoeksresultaten zijn echter niet uitgesplitst per land, jammer genoeg. Alleen op de bekendheid van het FSC-logo is een uitzondering gemaakt. Dan blijkt dat er buiten Nederland geen land ter wereld is waar 95 procent van de bevolking weet waar dit logo voor staat. In Turkije heeft zelfs 94 procent van de bevolking geen idee dat dit een waarborg is voor hout en papier uit goed beheerde bossen.

Dat gezegd hebbende: er is dus nog een wereld te winnen. Wat de term ‘circulaire economie’ betekent, vroeg het bureau niet eens. Ook daar hangen de nodige nieuwe termen aan vast, zoals ‘grondstoffenrotonde’. In Nederland wordt ‘hernieuwbaar’ meestal als bijvoeglijk naamwoord gebruikt, zoals in ‘hernieuwbare energie’. Dan is het wat makkelijker te snappen dat het over zonne-energie gaat, of windenergie. In de circulaire economie gebeurt hetzelfde, door over ‘hernieuwbare grondstoffen’ te spreken.

Opvallend in het onderzoek is dat de term ‘bioplastics’ het buitengewoon goed doet. Niet minder dan 52 procent van de ondervraagden vindt vervanging van plastic uit fossiele brandstoffen voor plastic uit natuurlijke bronnen een ‘geweldige vooruitgang’.

Wat blijkt verder uit het onderzoek? Voor de meeste ‘influencers’ verwijst hernieuwbaar naar bronnen die opnieuw door de natuur gegenereerd, en dus niet uitgeput worden.

Consumenten associëren hernieuwbaar eerder met 'opnieuw te gebruiken' of 'hergebruik'. Ze denken dan vooral aan verlenging van de keten. Gemiddeld kent 14 procent van de consumenten de betekenis niet. Ondanks het veelvoudige gebruik in het bedrijfsleven, is het opvallend dat consumenten de term anders interpreteren.

Recyclebaar blijkt in alle landen de bekendste term te zijn voor zowel consumenten als influencers. Consumenten associëren de term met recyclebare materialen en hergebruik. Slechts 5 procent van de consumenten wist de betekenis niet. Ook het bedrijfsleven maakt vaak en graag gebruik van deze term en ziet het als een duidelijk begrip: een product is recyclebaar of niet. Voor recyclebare producten is een communicatieve en cijfermatige onderbouwing mogelijk, dit helpt de consument om de boodschap te begrijpen.

Marketing- en communicatiemanager Birgit Kamp van Tetra Pak heeft hier wel een verklaring voor. Tegen P+: "Recycling gaat over het einde van de keten en consumenten moeten daar zelf iets voor doen. Karton en papier in de papierbak, glas in de glasbak, plastic naar de plastic heroes. Dat blijft goed hangen. Hergebruik verwijst naar de materialen die aan het begin van de keten worden gebruikt. Dat moet je dus de herkomst weten. Dat is een stuk abstracter en dus vinden mensen dat moeilijker. Maar bioplastics, dat is weer wel goed te begrijpen, en dat scoort dus inderdaad enorm." Tetra Pak is zelf koploper in het gebruik van bioplastic doppen op kartonnen verpakkingen. In Brazilië start volgend jaar een experiment door ook de kartonnen buitenlaag met maar liefst twee lagen bioplastics te beschermen tegen vocht, regen en andere invloeden. Birgit Kamp: "Dat melk en frisdranken niet zo snel bederven, komt door een ultradunne laag aluminium van 6 micron aan de binnenzijde. Die laag blijft ook in de Braziliaanse verpakking."

Ook op dit gebied valt aan kennisoverdracht wereldwijd gezien nog van alles te winnen want begrippen die niet goed zijn ‘ingedaald’ zijn termen als ‘duurzaam verpakken’ en ‘CO2-voetafdruk’.

De termen milieuvriendelijk, duurzaam en duurzaam verpakken beschouwen ook influencers als te breed, te vaag en te generiek. Een vierde van de consumenten in ontwikkelde landen kent de betekenis van duurzaam verpakken niet. Veel consumenten denken dat duurzaam verpakken iets te maken heeft met recyclen en dat het een beperkte invloed heeft op het milieu. Milieuvriendelijk wordt zelfs gezien als een misleidende term gebruikt voor green washing: een bedrijf groener voordoen dan het daadwerkelijk is. CO2-voetafdruk is een veel gebruikte zakelijke term geassocieerd met CO2-uitstoot tijdens het productieproces en voor milieu-evaluaties. Het begrip wordt niet gauw voor consumenten gebruikt. De influencers beschouwen de term hiervoor als te technisch. Een derde van de consumenten verbindt het met koolstofuitstoot en klimaatverandering. In totaal kent 38 procent van de consumenten de betekenis niet.

Dit onderzoek komt op de conferentie Closing the Loop 2013 ter sprake tijdens het bedrijfsbezoek aan Tetra Pak, op donderdag 3 oktober.

Aanmelding voor Closing the Loop 2013

Zie linkerkolom onderaan voor download van dit onderzoek.

Downloads

Meer info download je hier:

Environmental Research Tetra Pak (6929 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier