Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Zonnatura
Zonnatura
23 oktober 2015

Wessanen is nu 100% Bio

Alle kroketten en cocktails zijn verkocht. Voedingsbedrijf Wessanen (van Zonnatura) is nu 100% biologisch en het bedrijf groeide het laatste kwartaal met 19 procent.

Alweer een jubelverhaal over de groei en winstgevendheid van de biologische sector. Wessanen is een handelsbedrijf in voeding dat al 250 jaar oud is, maar zichzelf steeds opnieuw heeft uitgevonden. Jarenlang ging het slecht op de beurs, maar nu de koers steeds scherper op duurzaam eten is ingezet is een aandeel van Wessanen inmiddels 50% duurder dan dat van Unilever. Het is een berekening die is gebaseerd op de winst/koersverhouding.

Meest bekende productlijn in Nederland is Zonnatura, maar er is veel meer. Zo zijn er de groentedrankjes van Abafoods, een Italiaans bedrijf dat dit jaar werd gekocht.

Na vele jaren van eindeloos geduld is het oogsten nu begonnen. De omzet van alle merken van Wessanen stegen de eerste 9 maanden met 20 procent tot 389 miljoen euro. En de verwachting is dat de vraag naar gezonde voeding nog wel een tijdje doorzet, in diverse Europese landen. Met als enig voetnootje: deze omzet is hooguit 4% van de opbrengst van Unilever, met merken als Knorr, Unox en Calvé.

Maar dat zijn hele ruwe cijfers. Wessanen is er trots op dat hun eigen merk pindakaas in het Verenigd Koninkrijk marktleider is, niet het bij ons in Nederland oppermachtige Calvé. En over Zonnatura: “Dat staat op het punt om tot de top 100 van de belangrijkste voedselmerken toe te treden.”

Wessanen, kwartaalbericht


 

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier