Wessanen doet niet mee aan Jumbo-verpakkingen
Voedingsfabrikant Wessanen doet niet mee aan de race om steeds grotere verpakkingen. Teveel eten maakt mensen ongezond.
“Je zult in het assortiment van onze merken geen jumbo-verpakkingen zien, geen vijf liter tomatensap, geen kilo of literverpakking pindakaas”. Dat zegt Carl Hoyer (1969) van Wessanen in de nieuwe P+. Hij is Vice President Corporate Communications. Hoyer is een vertegenwoordiger van de bundeling van partijen die MVO Nederland tot stand brengt, om in de gezondheidszorg te komen tot een systeem van Voorzorg. P+ portretteerde een aantal deelnemers in het nieuwe nummer.
Wessanen wil de Europese leider in gezondere en duurzame voeding worden. Nu al biedt het concern vele voedingsproducten in heel Europa aan, maar vooral in Frankrijk, de Benelux, Groot Brittannië, Duitsland en Italië. De ingrediënten kunnen biologisch zijn, maar ook vegetarisch, als de voedingswaarde maar bijdraagt aan het bevorderen van gezondheid. In Nederland is Zonnatura een bekend merk van Wessanen. Het productenpalet is gevarieerd, van spreads tot honing, marmelade, ontbijtgranen, koekjes, limonade, chocoladerepen, soja melk, thee, koffie en rijstwafels. Het bedrijf Wessanen is al 250 jaar oud, begonnen als handelaar in zaden in de Zaanstreek.
Hoyer formuleert de bijdrage van Wessanen aan het bevorderen van de volksgezondheid als volgt: “De opgave waar de voedingsindustrie en consumenten samen voor staan, is het minderen van de hoeveelheid dagelijks eten. We krijgen teveel calorieën per dag binnen. Enerzijds komt dat door de alom beschikbaarheid van eten: in de winkelstraten, op stations, bij de benzinepomp. Veel gemaksvoeding ook, dat je zo naar binnen werkt.”
Wie doet wat? Hoyer: “Aan consumenten is het de opgave om daar zelf grenzen aan te stellen. Vanuit de voedingsindustrie moet er iets aan de grootte van verpakkingen worden gedaan. Toen ikzelf jong was, woog een zakje chips 80 gram, nu standaard 200 gram. En dat is met heel veel zo. Hoe meer er in de verpakking zit, hoe meer je naar binnen werkt. Aan die race doet Wessanen niet mee.”
Vertaald naar praktisch beleid: “De verpakkingen moeten kleiner. Ja maar, is dan het tegenargument: dan heb je juist meer vervuiling, als je alles apart of in kleine porties verpakt. Ik vind niet dat je vervolgens in een discussie terecht moeten komen en moet afwegen wat zwaarder weegt: de gezondheid of de vervuiling. Er is een totaalvisie nodig, waar de overheid een rol in moet spelen.”
Wessanen laat het niet bij de grootte van de verpakking, of de gezondere inhoud: “Met biologisch afbreekbare verpakkingen kun je een natuurlijke cyclus opbouwen. Een Frans merk van ons, Alter Eco, heeft zelfs al enkele Cradle to Cradle verpakkingen uitgebracht, zonder enige schadelijke stof. Het symboliseert ons gezondere alternatief. Met zo’n totaalvisie kun je uitkomen waar je wilt zijn: mensen die met mate eten en een vermindering van het afvalprobleem.”
Website Wessanen
Tekst Jan Bom, foto Chris de Bode