02 May 2019

Waar Interface en Nora elkaar ontmoetten

De situatie doet denken aan de filmklassieker ‘When Harry Met Sally’, de liefdeskomedie over twee vrienden die niet beseffen dat ze van elkaar houden. Met de duurzame vloerenfabrikanten Interface en nora ging het net zo. Ze lagen al tegen elkaar aan op de vloer van het meest duurzame kantoorpand ter wereld, bij Geelen Counterflow in Haelen. Tot ze vorig jaar ook formeel samengingen, als fusiepartners. 

In de nieuwe P+ Special 'When Interface Met Nora' van deze week staat de vraag centraal: wat is de winst van deze duurzame overname?

Daar in het aspergeland van Limburg raken de twee types duurzame vloeren elkaar. Om precies te zijn: pal voor de vergaderzaal van directeur Sander Geelen.

De vloer van natuurrubber van nora flooring systems is hard, strak en glad. Ideaal voor ruimtes waar veel wordt gelopen, zoals luchthavens en trappen. Maar ook perfect voor natte ruimtes zoals verkleedruimtes met douches, of bedrijfsrestaurants. Geelen Counterflow produceert onder andere drogers voor de voedingsindustrie, die extreem laag in energieverbruik zijn.

In de kantoorruimtes koos Geelen voor de tapijttegels van Interface, de internationale fabrikant die zich onlangs tot doel heeft gesteld om vloeren zo te maken dat ze dienen als CO2-opslag: Climate Take Back.De lichte kleur beige van deze tegels benadrukt de unieke eigenschappen van dit hoofdkantoor. Het is volledig van gecertificeerd Europees naaldhout opgetrokken. Niet toevallig functioneert ook dit natuurproduct als een opslag van broeikasgassen.

In de P+ Special ontmoeten twee vertegenwoordigers van de gecombineerde onderneming elkaar op deze plek. Na de acquisitie van nora door Interface in de zomer van 2018 zijn MVO Manager van het Jaar Geanne van Arkel (1970) en Jeroen Floris (1983) als Trade Marketing Manager  in de Benelux collega’s geworden. Beiden vinden: “We zitten elkaar totaal niet in de weg. Onze producten zijn aanvullend. Zacht en hard.”

Floris zegt over de bundeling: “Nora is heel technisch, Interface heel erg op design. Nora was altijd wel gespitst op duurzaamheid, maar voor Interface was dit echt een reis met een strategie. Wat willen we in de toekomst gaan bereiken? Daarom ben ik blij dat Interface ons heeft overgenomen, om ons wat meer bij de hand te kunnen nemen. Wij laten onze duurzaamheid nog te weinig zien. Dat verschil viel mij erg op. En ik heb nu steun wanneer ik bij mijn collega’s over circulaire economie begin en ze mij vragend aankijken.”

Van Arkel denkt ook dat nora meer dan vroeger de duurzame kwaliteiten van de natuurrubberen vloeren gaat benadrukken:“Je moet dus zoveel mogelijk andere sectoren, andere bedrijven en producten op je duurzaamheidsreis meenemen. Dat is iets wat de mensen van nora ook gaan ervaren. Door vragen te stellen, gaan je leveranciers ook nadenken. Ook als je er klanten over vertelt.”

Gratis download  P+ Special 'When Interface Met Nora'