Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
image: rexski, flickr
image: rexski, flickr
14 februari 2014

Goede Doelen: Liever zak met geld

Goede Doelen krijgen liever een zak met geld van bedrijven, dan denkkracht en praktische hulp. Dat blijkt uit een onderzoek van de ING naar partnerschappen.

Nu het Goede Doelen financieel steeds minder gaat, worden de banden met het bedrijfsleven steeds strakker aangetrokken. Uiteraard bestaan die al veel langer. Er zijn zelfs tradities ontstaan, waarbij voedingsbedrijven vooral goede doelen steunen die actief zijn op gezondheidsgebied. Het hoogste bedrag gaat nog steeds naar sport en recreatie: 585 miljoen in 2013. Ter vergelijking: bedrijven schonken maar 34 miljoen aan doelen op het gebied van milieu, natuurbehoud en dierenbescherming. Die moeten het vooral van particulieren hebben, die overigens ook steeds minder geld overmaken.

Bij bedrijven wordt wel steeds meer de mogelijkheid gewaardeerd om een bijdrage te leveren in natura. Dit heeft intern een sterk motiverend effect. Samenwerking zet de ramen naar de samenleving open.

Die liefde is van beide kanten echter niet even groot. Bij bedrijven vindt meer dan 60 procent van de ondervraagden: “Een effectieve inzet van de binnen ons bedrijf aanwezige expertise en mankracht kan veel meer impact hebben op onze belangrijkste charitatieve partners dan onze financiële ondersteuning.”

Bij de Goede Doelen zijn ze echter helemaal niet zo blij met al die denk- en werkkracht. Slechts 20 procent van de ondervraagden is het eens met de stelling: “Een effectieve inzet van de bij onze zakelijke partners aanwezige expertise en mankracht kan veel meer resultaat opleveren voor onze organisatie dan een financieel gebaseerde relatie.” Meer dan de helft van de steekproef van C&E Corporate-NGO Partnerships Barometer 2013 is het niet eens met deze stelling.
Kort door de bocht gezegd: Goede Doelen van Nederland hebben liever centen dan menskracht.  “Achterover leunen in afwachting van een zak geld levert echter steeds minder op”, schrijft de ING bank over deze toch wat verwende houding. Heel wat organisaties zullen iets moeten gaan doen, want ook Sinterklaas de Postcode Loterij gaat aan heel wat huisjes voorbij.

Wat lopen de Goede Doelen mis, die toch blijven wachten op ‘de zak met geld?’
 1. toegang tot middelen
 2. toegang tot netwerk
 3. merkwaardering en geloofwaardigheid
 4. stabiliteit en impact
 5. innovatie
 6. toegang tot kennis
 7. effectiviteit
 8. ontwikkeling medewerkers
 9. toegang tot nieuwe markten
10. efficiëntie

P+ biedt het volledige rapport van de ING aan als PDF, zie de linkerkolom onderaan.
 

Downloads

Meer info download je hier:

goede doelen en bedrijfsleven, ING (4651 kb)