Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Eiso Frederiks Zinnige Zaken
Eiso Frederiks Zinnige Zaken
29 mei 2016

Zinnige Zaken: Vrijwilligerswerk verzakelijken

Drie organisaties steken de koppen bij elkaar om maatschappelijke betrokkenheid bij werknemers te verhogen. Evenementenbureau Zinnige Zaken, de Nuon Foundation en de Erasmus Universiteit onderzoeken hoe vrijwilligerswerk hierin een rol kan spelen.

In de nieuwe P+ het verhaal hoe een energiebedrijf, een universiteit en een evenementenbureau het bedrijfsuitje naar een hoger niveau willen tillen.

Eiso Frederiks van Zinnige Zaken is de trekker van dit onderzoek, dat een zakelijke basis moet geven aan het ‘bedrijfsuitje voor een goed doel’. Frederiks (1969) verzorgt al 15 jaar alternatieve bedrijfsuitjes met zijn bedrijf Zinnige Zaken. Niet paintballen, maar vrijwilligerswerk: naar de zorgboerderij om te klussen of met de bewoners van een bejaardenhuis de dierentuin bezoeken. Zo slaat hij een brug tussen het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties die handen te kort komen.

Zinnige Zaken organiseerde in 2015 een uitje voor een kleine 200 Nuon-medewerkers. De bestemming was Visio, een instelling voor blinden en slechtzienden. De medewerkers van Nuon hebben daar flink huisgehouden, vertelt Frederiks. “Die mensen kúnnen ook echt wat. Er werd geschilderd, een fontein in een vijver aangelegd en zelfs een elektriciteitsgenerator geïnstalleerd voor het schrikdraad van de paardenweide. Daar hebben ze nog een graafmachine voor gehaald om een gigantische stroomkabel te leggen. Die paarden zullen flink schrikken wanneer ze die draad aanraken. Het goot van de regen, maar iedereen was enthousiast. En Nuon was tevreden – dit jaar mogen we het voor 500 man doen.”

Tijdens de evaluatie blijkt dat de Nuon Foundation met Zinnige Zaken onderzoek wil doen naar de beleving van medewerkers tijdens zo’n alternatief bedrijfsuitje. “Iets wat ik al jaren wil,” zegt Frederiks. “Een ideale samenwerking. Wij kunnen jaarlijks duizenden enquêtes leveren en zij kunnen die data analyseren.”

Hoogleraar strategische filantropie Lucas Meijs (1963) – tevens bestuurslid van de Nuon Foundation - leidt dat onderzoek. “Dat zo’n activiteit een effect heeft weten we inmiddels,” vertelt hij. “Wat we nu willen weten is hoe je zo’n activiteit het beste kunt inrichten.” Meijs denkt dat het belangrijk is dat werknemers deel uitmaken van het verhaal van de organisatie waarvoor ze aan de slag zijn. Hij heeft het over ‘episodisch’ vrijwilligerswerk. “Daarmee bedoel ik niet ‘eenmalig’ – ik bedoel dat het vrijwilligerswerk een episode moet zijn in het verhaal van een organisatie. Als het geen episode is, is er ook geen link en dan mag je ervan uitgaan dat weinig werknemers snappen waarom ze zich moeten inzetten voor die organisatie. Het heeft dan geen inbedding.”

Lees het volledige artikel in de nieuwe P+ (gratis PDF)

Website van Zinnige Zaken

 

 

Downloads

Meer info download je hier:

PDF van artikel P+ over Zinnige Zaken (162 kb)
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier