Best Practices voor een duurzame toekomst

Van PPP tot SDG

 

P+ onderzoekt als journalistiek platform sinds 2002 de nieuwste ontwikkelingen op duurzaam gebied. Het presenteren van Best Practices voor een duurzame toekomst. Dat is in de kern wat P+ succesvol onderscheidt van andere media, al sinds 20 jaar.


 

 

 

De eerste jaren van People Planet Profit

 

P+ gaf vele jaren inhoud aan de ‘Triple Bottom Line for the 21ste Century: People Planet Profit. Het was de Brit John Elkington die deze 3 P’s een kwart eeuw geleden lanceerde. Het bleek een perfect framework te zijn om het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van de grond te tillen. Door deze drie elementen te combineren konden bedrijven impact maken met hun sociale, milieukundige en economische inspanningen. P+ speelde als medium in deze ontwikkeling een sleutelrol, in samenwerking met de founders en partners van het platform.

 

Van Profit naar Purpose

 

Met de formule van de ‘3 P’s’ is altijd gespeeld. Lezers van P+ suggereerden al snel dat er nog veel meer P’s bij moesten komen, zoals de 'P van Pleasure'. Meer fundamenteel was de insteek van niet-commerciële organisaties als overheden, onderwijsinstellingen en internationale organisaties, die de 'P van Profit' liever omwisselden voor de ' P van Prosperity': welvaart in plaats van financiële winst. Nog recenter is er ook voor Prosperity een nieuwe ‘concurrent’ gekomen: de 'P van Purpose'. Dit is waar ondernemers voor kiezen voor wie maatschappelijk verantwoord ondernemen lang niet ver genoeg gaat. Zij stellen de hele ondernemingsmissie in dienst van een maatschappelijk doel.

 

Van PPP tot SDG

 

De Verenigde Naties vulden deze maatschappelijke doelen in 2016 heel praktisch in met de wereldwijde lancering van de Sustainable Development Goals. Met 17 Goals kregen ondernemingen focus. Zij kunnen voortaan hun bedrijfsactiviteiten richten op duurzame toepassingen, bij voorkeur combinaties daarvan. De sociale ‘People’ elementen kregen nu doelen als onderwijs, gezondheid en inclusiviteit. De ‘Planet’ elementen kregen doelen als bestrijding van klimaatverandering, biodiversiteit, schoon water, beschikbaarheid van duurzame energie. 

 

De cirkel is rond

 

De laatste SDG-goal (17) van de VN is die van partnerschappen. Dat maakt de cirkel rond. Vanaf de start is P+ altijd een uniek mediaplatform geweest waar bedrijven en organisaties hun kennis met de rest van de samenleving deelden. De laatste jaren is het presenteren van de Best Practices op het gebied van de Sustainable Development Goals van onze partners daarin centraal komen te staan.

 

Contact voor partnerschappen

 

Hoofdredacteur / uitgever Jan Bom
T +31(0)294-255719
M +31(0)6-27153000
E editor@p-plus.nl