19 Apr 2021

Loop.a life: van ingezamelde kleding tot design classics

Van ingezamelde kleding opnieuw garens maken en die weer verwerken tot fashion. Het lukt Ellen Mensink van het fashionlabel Loop.a life om met lokale materialen de cirkel rond te maken. De textielsorteermachine van Wieland Textiles in Wormerveer is na tien jaar zo geperfectioneerd dat ingezamelde kleding op materiaalsoort en op kleur geschikte grondstoffen voor nieuwe kleding levert. Mensink gebruikt daarbij nul chemicaliën, nul kleurstoffen en nul water.

Deze geslaagde vorm van ‘urban mining’ resulteert in een stemmige nieuwe zomercollectie die deels wordt gepresenteerd in de mini P+ Special over Loop.a life. Deze digitale uitgave maakt deel uit van een reeks artikelen over circular fashion die in samenwerking met Stichting DOEN wordt gemaakt. 

Mensink legt in P+ de naam van haal label uit: “Loop.a life staat voor circulaire fashion die niet eerst vier keer de wereld is rondgegaan, maar is gemaakt van post consumer kleding die is ingezameld in Nederland. Ons label staat voor een groene planeet, gezondheid, ons eigen leven. Daarom: life.”

Over de collecties die zijn presenteert: “Ik maak slow fashion. Echte design classics. Door het verkopen van onze collectie graven we de afvalberg aan textiel af: changing the world piece by piece.”

P+ was in 2012 mede-organisator van de conferentie “Closing the Loop’, waar de eerste proefopstelling van de T4T-sorteermachine werd onthuld. Sindsdien is de software van deze machine om de ingezamelde kleding te herkennen steeds verder verbeterd. Mensink: “We werken nauw samen met inzamelaars als Wieland Textiles, waar we de afgelopen twee jaar de sorteerinstallatie hebben gefinetuned. We hoeven nu niet meer met de hand op kleur of materiaal te sorteren. Dat doet de software voor ons. Na het vervezelen kunnen we fibers maken. Katoen, van denim, maar ook softwool met alfalfawol.”

Haar claim: ”We zijn eigenlijk de eerste in Nederland die met lokaal ingezameld materiaal fashion maken. We schonen zelf het materiaal op, we hebben onze eigen garens ontwikkeld en onze eigen nieuwe knitwear. Geen chemicaliën, nul kleurstoffen, nul water. Echt circulair. Ik hoor bij de grondigen. Ik wil het echt goed doen.”

Over zichzelf: “Ik ben van oorsprong marketeer, onder andere bij Bols en Unilever. Daarna ben ik het managementadvies ingegaan en draaide innovatielabs met studenten. De laatste ging over duurzame fashion, in de tijd dat Rana Plaza instortte. Ik dacht: dit kan niet waar zijn. Dit lab moet groter, anders. Die beslissing heeft de rest van mijn loopbaan bepaald. Het resulteerde in het bedrijf Bright Loops waar Loop.a life een uithangbord voor is.”  

Download P+ mini Special over Loop.a Life