Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
Oesterzwammen van La Place
Oesterzwammen van La Place
24 oktober 2012

De Circular Economy bestaat al: VOEDSEL

Oesterzwammen die groeien op koffiedik en 'terug gaan' naar La Place, die het koffiedrab aanleverde. Soep van tomaten die ‘over tijd zijn’. Het zijn enkele voorbeelden van wat in de voedingsindustrie aan circulaire economie wordt georganiseerd.

READER 1: OESTERZWAMMEN OP KOFFIEDIK

P+ publiceerde eerder een panorama van het binnenhalen van een oogst aan oesterzwammen De paddenstoelen groeiden op een voedingsbodem van koffiedik. Dit ‘afval’ was afkomstig van honderd vestigingen van restaurantketen La Place, inmiddels populairder dan moederbedrijf V&D zelf. De koffierestanten worden door transporteur Vroegop-Windig opgehaald, na het lossen van nieuwe versproducten aan La Place. De vrachtwagens rijden nooit leeg, want ze brengen de koffieprut naar de teler en halen geoogste oesterzwammen weer op. Die verwerken de koks van La Place in wokschotels, omeletten en quiches. Zo is de cirkel rond.

We troffen dit futuristische beeld bij kwekerij GRO Mushrooms (Green Recycled Organics) in Egmond-Binnen. Directeur Jan Willem Bosman-Jansen ontdekte in Zimbabwe dat hele families van de paddenstoelenteelt op koffiedik konden bestaan. GRO kan ook al na enkele weken oogsten. Bijzonder: in deze kwekerij werken mensen met een beperking. Na deze werkervaring gaan ze door naar regulier werk. En als er geen paddenstoel meer op het koffiedik groeit? Dan wordt het verwerkt tot compost.

Deze methode beperkt zich niet tot Nederland. Chido’s is een bedrijf in Berlijn dat ook koffiepulp gebruikt voor de productie van gezonde voeding. Zij produceren ook paddenstoelen zoals de shiitake. Het bedrijf raakte geïnspireerd door de Zimbabwaanse Chido Govera die dit simpele concept ontwikkelde om dagelijks in haar voedselbehoefte te kunnen voorzien en hiermee werkgelegenheid creëerde voor de gemeenschap.

READER 1 is als PDF te downloaden, zie linkerkolom onderaan.

READER 2: GAZPACHO EN APPELS MET EEN VLEKJE

In Londen werd onlangs een buurtsuper geopend – The People’s Supermarket – die zijn naam eer aan doet; de supermarkt is volgens hun slogan “van de mensen, voor de mensen”. De winkel heeft als doel volledig duurzaam te zijn door lokaal te produceren, lokale werkzoekenden een baan te bieden en voedselafval te reduceren. Dit laatste doen zij door de producten die de uiterlijke verkoopdatum bereikt hebben, te verwerken in hun eigen keuken en te verkopen als kant-en-klaar maaltijden.


Grote internationale supermarktketens zoals Tesco of Waitrose hebben zich ten doel gesteld om voedselverspilling te vermijden door nu ook ‘lelijke’ groenten te verkopen; appels met een imperfectie of wortels met een andere vorm die anders aan de varkens gevoed zouden worden of gewoonweg zouden verrotten, smaken goed. Klanten kunnen de lelijke groenten of fruit tegen gereduceerd tarief kopen. De marketing komt ten goede aan de boomgaarden die regelmatig te kampen hebben met slechte oogsten. Een Nederlands voorbeeld is Too Good To Waste – een jonge start-up die van afgedankte, lelijke tomaten smakelijke soep maakt: Gazpacho! “We redden hiermee vele tonnen tomaten”, laten de bedenkers van Too Good To Waste weten.

Ook deze READER is als PDF te downloaden, zie linkerkolom onderaan.

Website Gro-Holland

Tekst Fleur Embrechts en Jan Bom

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier